אל-קופונה

מאת: אליעוז רבין

נכתב ב- 9/3/2014

אל קופונהבמדינת אל-קופונה הקטנה חיים זה לצד זה שני עמים. האחד- נהנה מטוב הארץ.  השני- נטול זכויות, מדוכא ומקופח.

הראשון  רשאי להכנס לכל המקומות עליהם החלק השני של העם יכול רק לחלום. שלטים האוסרים את כניסתם של בני החלק השני תלויים בכל מקום בגלוי. הראשון חי חיים נוחים וזולים. השני מסתפק בשאריות, ומשלם עליהן במיטב כספו.

קיימים באל קופונה מקומות בהם מותר לשני חלקי העם לשהות זה לצד זה. אך גם כשהם בכפיפה אחת, הם שונים עד מאד. למשל, במסעדות: שם יהנה החלק הראשון ממוצרים משובחים, משדרוג בתנאים וממחיר מוזל. בני החלק השני של העם יסתפקו בארוחה רגילה, ובמחיר כפול, שהרי מישהו צריך לשלם על מותרותיהם של הראשונים.

מותר להם לטוס יחד, אך הראשון יהנה ממושב משובח, מתנאי ארוח משופרים – ומתשלום זעיר. השני ישלם הרבה (שהרי הוא משלם גם על טיסתו של הראשון) , ויזכה לתנאים בסיסיים בלבד.

אם תראה אותם ברחוב, לא תדע להבדיל ביניהם. הם נראים דומה, מתנהגים דומה, לבושים דומה. אבל הם שונים זה מזה עד מאד.  לראשונים, הידועים כ"חברי מועדון" , או "קופוניסטים" בשמם הנפוץ, נתונות פריבילגיות מלידה. הם יוצאים לאוויר העולם כשבידם כרטיס פלסטיק קטן ושטוח, ובדמם ריכוז גבוה של נקודות זיכוי. האחרים, חסרי הפריבילגיות, פשוטי העם העמלים לסבסד את אצולת הקומוניסטים, נקראים "לאחברים". הלאחברים מקבלים את גורלם בהכנעה, ואינם מתמרדים כנגד זכויות היתר של הקומוניסטים. הם משלים את עצמם שיום אחד יוכלו גם הם להיות חברי מועדון, ואז יהנו ממנעמי החיים הטובים.

על פי הנהוג באל-קופונה הקופוניסטים פטורים מהצמדה ליוקר המחיה, ממנה סובלים הלאחברים. בעוד הלאחברים משלמים יותר ויותר על מזונם, על בגדיהם ועל בתיהם, הקופוניסטים זכאים להנות ממערכת חוקים שונה, הקרויה "דילים". נשותיהם מבלות בדילים עם חברותיהן הקומוניסטיות,  בעוד חברותיהן הלאחברות מתבוננות מרחוק בקנאה. הגברים זכאים לקבל בדילים סיגרים משובחים מתנת מועדון החברים שלהם. הם רוכשים מכוניות במחיר שהלאחברים רק יכולים לחלום עליו, ומתפנקים בפינוקים מפינוקים שונים המיוחדים להם, ולהם בלבד.
הקופוניסטים קונים את דירותיהם בירידים הסגורים בפני הלאחברים. הם מקבלים הנחות של מאות אלפי שקלים, הנגבות ישירות מכיסם של הלאחברים האומללים

האם ימרדו הלאחברים בהסדר המפלה, המייקר את חייהם בדרך בלתי נסבלת? האם יצאו למחאה חברתית כנגד העול המוטל עליהם רק כדי להפוך את חיי הקופוניסטים לקלים יותר? כרגע אין לכך סימן.

באל קופונה החיים נמשכים כרגיל.